Jak się pozbyć chrapania? Praktyczny poradnik.

Problem chrapania dotyka co dziesiątą osobę. Najczęściej chrapią mężczyźni - stanowią w tym aż 80%. Poniżej znajdziecie garść informacji na ten temat oraz przykładowe sposoby jak wyleczyć chrapanie.

Chrapanie jest to objaw utrudnionego przepływu powietrza przez gardło. Około 60% dorosłych chrapie w tzw. sposób fizjologiczny, niebędący szkodliwym dla zdrowia. Przyczyną chrapania często jest obrzęk śluzówki lub wady anatomiczne. Problem pojawia się, gdy staje się ono patologiczne i towarzyszy mu brak przepływu powietrza przez drogi oddechowe, czyli bezdech. Objawia się on bardzo gwałtownymi, i głośnymi, wdechami następującymi po 10 do 60 sekundowej przerwie w oddychaniu. Jeśli takie bezdechy występują częściej, niż 10 razy w ciągu godziny, nie jest to już chrapanie, ale obturacyjny bezdech senny. Bezdechom może towarzyszyć pocenie się lub nawet spowodowane niedotlenieniem sinienie. Warto w przypadku takich osób umówić się na wizytę do lekarza, w celu zbadania zaburzeń oddechowych.

W czasie snu mięśnie wiotczeją, przez co tylna część gardzieli zwisa, dotykając nasady języka. W normalnych warunkach pozostająca wtedy szczelina jest wystarczająca dla sprawnego oddychania. Jeśli jednak występuje niedrożność dróg oddechowych, pojawia się trudność z nabraniem powietrza do płuc. Spowodowane tym zwiększenie stężenia dwutlenku węgla we krwi warunkuje mózg do pobudzenia dodatkowych mięśni oddechowych — przepony i klatki piersiowej. Efektem jest gwałtowny wdech połączony z głośnym dźwiękiem.

Jak wspomniano we wstępie, problem chrapania dotyka głównie mężczyzn. Są na nie narażone szczególnie osoby o wydłużonym podniebieniu miękkim, przerośniętym języczku, powiększonych migdałkach, ze skrzywioną przegrodą nosową lub innymi nieprawidłowościami w budowie dróg oddechowych. Chrapanie dotyka także ludzi z nadwagą lub otyłych, kobiety po menopauzie oraz spożywających przed snem większe ilości alkoholu.

Istnieje przynajmniej kilka prostych rozwiązań do zastosowania w zwalczeniu zwykłej odmiany tego problemu. Oto przykładowe sposoby na chrapanie, które z powodzeniem można stosować w domu:

Sposób 1: Zmiana pozycji snu

Najprostsza z dostępnych metod jak nie chrapać. Spanie na plecach znacznie zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się chrapania. Dzieje się tak, ponieważ w tej pozycji gardło jest bardziej rozluźnione — następuje zwiotczenie mięśni gardła, język opada ku tyłowi, otwierają się usta i zwęża się kanał nosogardła, co w rezultacie częściowo blokuje drogi oddechowe. Dlatego zmiana pozycji na boczną powoduje zdecydowaną poprawę. Będzie to wymagało przyzwyczajenia się, jednak ostatecznie przyniesie spokojniejszy sen.

Sposób 2: Dobór odpowiedniej poduszki

Prawidłowe podparcie głowy, szyi i kręgosłupa nie tylko zredukuje prawdopodobieństwo chrapania, ale także wpłynie na regenerację organizmu i zdrowy spoczynek. Poduszka powinna być płaska — wysokie ułożenie powoduje zwężenie dróg oddechowych. Dobrym rozwiązaniem będzie też dopasowująca się do kształtu głowy poduszka anatomiczna.

Sposób 3: Redukcja nadmiernej wagi

Nadwaga i otyłość powoduje nie tylko uciążliwe chrapanie, ale i wiele innych problemów zdrowotnych. Gromadzący się w okolicach szyi tłuszcz może naciskać na gardło i tym samym utrudniać prawidłowy przepływ powietrza. Już niewielka redukcja wagi zmniejszy częstotliwość chrapania.

Sposób 4: Rezygnacja z używek

Alkohol spożywany mniej niż dwie godziny przed snem powoduje wiotczenie mięśni gardła i języka. Podobne działanie wykazują środki nasenne i uspokajające. Natomiast nikotyna prowadzi do zalegania śliny w tchawicy i krtani, podrażnień gardła i błony śluzowej, co w stopniu znacznym utrudnia wydobywanie się powietrza z płuc. Rezygnacja z alkoholu przed snem oraz zaprzestanie palenia w ciągu dnia przyczyni się do ograniczenia częstotliwości chrapania.

Sposób 5: Lekkie kolacje

Ostre lub tłuste wieczorne posiłki mogą przyczynić się do wystąpienia chrapania. Podobnie przetwory mleczarskie — wpływają na zwiększenie ilości śluzu w gardle i nosie. Lepiej więc zdecydować się na coś lekkiego, najlepiej też bogatego w błonnik.

Sposób 6: Wyleczenie infekcji

Jeśli chrapanie pojawia się sezonowo, w okresie podatności organizmu na przeziębienia, jego przyczyną będzie prawdopodobnie katar, zapalenie zatok lub powiększone migdałki. W takim przypadku właściwe wyleczenie infekcji powinno pozwolić pożegnać się z chrapaniem.

Sposób 7: Ćwiczenia przeciw chrapaniu

Chodzi tutaj o trening mięśni szyi, szczęki i języka. Wzmocnione w ten sposób będą mniej wiotczeć, co w pewnych przypadkach zredukuje możliwość wystąpienia chrapania. Pomóc może tutaj już zwykłe żucie gumy lub regularne śpiewy.

Sposób 8: Olejki eteryczne

Sprawdzonym sposobem na udrożnienie dróg oddechowych jest też wdychanie aromatów roślinnych — eukaliptus, mięta, pichta, czy mentol pomogą zadbać o spokojny sen. Wystarczy zmieszanym proporcjonalnie z wodą olejkiem spryskać łóżko w okolicy głowy przed pójściem spać.

Sposób 9: Preparaty ułatwiające oddychanie

Dostępnych jest wiele preparatów, które dostać można bez recepty. Będą to zarówno spreje do rozpylania w gardle, listki przyklejane na podniebienie, jak i ziołowe tabletki. Ważne jest, aby wybrać odpowiedni — bezpieczny, skuteczny i niepowodujący skutków ubocznych.

Kiedy z chrapaniem udać się do lekarza?

Jeśli żadna z proponowanych wyżej metod nie przyniosła ulgi, niezbędna będzie wizyta u lekarza specjalisty - laryngologa na której ustalone zostanie specjalne leczenie chrapania. Pozwoli ona poznać przyczynę chrapania, którą może być wspomniana wcześniej nieprawidłowość w budowie dróg oddechowych lub nawet obecność polipów w nosie. Specjalista w takim wypadku zleci zabieg, który rozwiąże problem.

Niezwłocznie udaj się do lekarza, jeśli chrapaniu towarzyszą następujące objawy:

  • ciągłe uczucie senności w ciągu dnia, mimo wystarczającej ilości snu
  • rozdrażnienie
  • częste bóle głowy
  • trudności z koncentracją
  • obniżenie sprawności intelektualnej
  • spadek potencji u mężczyzn.

Są to bowiem symptomy bezdechu sennego, który wymaga specjalistycznego leczenia.

Większość przypadków chrapania nie jest groźna i można się go pozbyć stosując stosunkowo proste domowe sposoby. Jeśli jednak mimo ich zastosowania problem nie ustępuje, należy skontaktować się z lekarzem, gdyż może to oznaczać, że chrapiący cierpi na zespół bezdechu sennego — chorobę, która nieleczona niesie ze sobą poważne skutki.

 

Zapraszamy do naszego specjalisty dr. n. med. Małgorzata Dybowska